Tijdschriftmedia hebben het eeuwige leven

Er wordt gesuggereerd dat digitalisering de ondergang betekent van geprinte media. Tijdschriften en kranten worden niet op papier, maar als digitaal product gelezen. Dat is een direct gevolg van veranderd mediagedrag van het lezerspubliek. Deze verandering betekent echter allesbehalve het einde van papieren media. Het is een fase waarin tijdschriftmedia niet alleen meer hun blad, maar vooral hun merk verkopen.

Het mediagedrag van het lezerspubliek is de laatste jaren enorm veranderd. Het smartphonebezit is enorm gestegen en waar je ook kijkt op straat, vele mediagebruikers om je heen zijn de ganse tijd op zoek naar informatie op hun mobiele media-apparaat. Door digitalisering en toegankelijkheid van het web zijn veel tijdschriftlezers ook op het internet te vinden. Dat is enigszins nadelig voor geprinte media; het tijdschrift zelf geniet als direct gevolg minder abonnees. Een belangrijk bijkomend aspect is dat de concurrentiebreedte toeneemt op het web. Tijdschriftmedia moeten dan op meerdere fronten met meerdere media concurreren.

Meegaan met de digitalisering
Digitalisering is de grootste verandering waar veel media mee te maken hebben. Gebruikmaken van de mogelijkheden van het internet is voor tijdschriftmedia uitermate belangrijk. Op een traditionele manier bladen maken is een verloren zaak, het promoten van het merk is steeds belangrijker geworden. Want als tijdschriftmedium heb je te maken met een geprint tijdschrift, een eigen website en aanvullend ook met apps voor mobiele apparaten en social media. Deze verschillende platformen vormen geen bedreiging voor tijdschriftmedia. Ze vormen de oplossing om het merk te verstevigen en het bereik te vergroten. Crossmediaal werken om een grotere naamsbekendheid te genereren zorgt ervoor dat een tijdschrift zijn positie kan verstevigen.

Het internet kan op verschillende manieren worden ingezet om de merknaam te verstevigen. Het promoten van artikelen via de eigen website en verzamelplatformen als Blendle en social media kan de lezer triggeren en enthousiasmeren. Daarnaast is de positionering in Google belangrijk. Want hoe hoger je staat in de zoekmachine, des te sneller wordt je gevonden. Met al deze methoden kun je als tijdschrift je bereik vergroten. Omdat je als tijdschriftmedium te maken krijgt met een ander platform en daardoor ook bredere concurrentie op het internet, is het zaak om lezers vervolgens aan je merk te verbinden.

Bediening op maat
De digitale omgeving leent zich voor vluchtigheid. Binnen luttele seconden kan een lezer zijn aandacht verliezen en elders op het web op zoek gaan naar informatie. Als medium moet je er rekening mee houden dat je vraag gestuurd te werk kunt gaan. Door in de gaten te houden wat er speelt in je community door bijvoorbeeld op je website en social media te kijken naar wat lezers bezighoudt, kun je daar direct op inspelen. Bijvoorbeeld door vragen van lezers te beantwoorden of content te maken naar aanleiding van wat lezers aangeven te willen lezen.

Een andere formule is om lezers meer inspraak te geven en een platform te bieden. Zo kun je een forum aanbieden waar lezers onderling kunnen praten over hun interesses en waar ze vragen van elkaar kunnen beantwoorden. Dit creëert een band en zorgt ervoor dat ze vaker terugkeren naar jouw digitale nieuwswereld. Het papieren magazine leent zich er dan uitstekend voor om veel besproken discussies uit te lichten in langere, diepgaande artikel om vervolgens het lezerspubliek ook in het blad te bedienen.

Het lezerspubliek heeft zich daarnaast ontwikkeld van passieve naar actieve gebruiker. Dit gegeven zorgt ervoor dat verschillende traditionele printmedia op het internet zijn gaan werken met bloggers. De lezer levert dan artikelen aan over de onderwerpen waar zij veel van weet, waarna vervolgens journalisten toezicht houden op de kwaliteit van de artikelen. Na goedkeuring komen de artikelen dan online. Als deze trend doorzet zouden bloggers eventueel in de toekomst ook voor het papieren magazine kunnen schrijven. Online is het een vrij succesvol experiment waarbij het nog onduidelijk is in hoeverre het zich zal ontwikkelen, want een lezer is natuurlijk nog geen journalist. Zeker is wel dat dit een vertrouwensband creëert tussen het merk en diens lezerspubliek, waardoor de kans op terugkeer van deze groep enorm toeneemt.

Papieren magazine als eyecatcher
Je lezerspubliek actief inzetten levert content op voor het blad. Deze moeten tijdschriftmedia vervolgens nog zien te verkopen. Een grotere naamsbekendheid zorgt ervoor dat ook je blad een groter bereik heeft, als je daar als medium goed op inspeelt. Een veelgebruikte methode is om het lezerspubliek via de website aan te sporen een abonnement te nemen via de digitale kiosk van het betreffende merk. Alleen dat is niet voldoende. Veel tijdschriftmedia zien door een daling van abonnementen een stijging in de losse verkoop van het papieren product.

Het heruitvinden van geprinte media wekt de interesse van het vertrouwde lezerspubliek, alsook dat van een compleet nieuw publiek. Aanpassingen maken in het blad en het creëren van nieuwe rubrieken werken prima, maar die zijn niet zichtbaar voor een nieuw lezerspubliek dat in de kiosk bij de tijdschriften kijkt. Deze potentiële lezers aanspreken of nieuwsgierig maken werkt effectief om ze tot aankoop van het blad aan te zetten.

Het eerste wat lezers zien is de cover van het blad en daarom is dit aspect het speerpunt om nieuw publiek aan te spreken. Daarvoor zijn twee effectieve methodes waar elk tijdschriftmedium rekening moet houden. Allereerst is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken met een onderwerp dat hem interesseert. Door meerdere artikelen aan te stippen op de cover kun je in een keer een bredere groep mensen aanspreken dan als je maar een onderwerp uitlicht. Ook is het belangrijk om onderwerpen uit te lichten waar lezers van gehoord hebben. Als de lezer iets weet over een onderwerp dan wekt dat meer interesse dan als de lezer iets ziet staan wat hij niet kent. Ook experimenteren met thematiek kan de losse verkoop doen stijgen. Dood en verderf en geweld zijn eyecatchers die nieuwsgierigheid opwekken.

Toekomst geprinte media
Digitalisering zorgt niet voor de ondergang van geprinte media. Traditionele media kunnen echter niet achterover hangen en alleen bezig blijven met het maken van tijdschriften. Naamsbekendheid is van enorm belang om succes te boeken en door digitalisering leent het internet zich bij uitstek om het merk te promoten, naamsbekendheid te vergaren en om nieuwe en het bestaande lezerspubliek aan te spreken. De rol van internet lijkt voorlopig niet uitgespeeld en omdat we veel meer online actief zijn, zal de tijdschriftenbranche dat ook moeten doen.

Vanuit deze startpositie kan het merk vergroot worden en kunnen er meer tijdschriften aan de man gebracht worden. Crossmediaal werken is het advies, al sluit dit niet uit dat elk tijdschriftmedium hier succes mee gaat boeken. Online is de concurrentiemarkt veel groter. Naast traditionele media concurreer je als tijdschriftmedium ook met televisie, radio, krant en bloggers. Door de vluchtigheid van het internet is het dus belangrijk om je lezerspubliek in de gaten te houden en ze zo snel mogelijk om maat te bedienen.

De komende vijf jaar zullen er dus verschillende tijdschriftmedia verdwijnen omdat ze verdrinken in die concurrentiestroom. Voor niches zie ik een grotere overlevingskans, omdat zij een zeer specifieke doelgroep aanspreken. Zolang tijdschriftmedia zich ontwikkelen naar trends is de toekomst van het medium zeker. De tijd van het traditionele bladen maken is wel voorbij, een tijdschrift kan niet bestaan zonder online actief te zijn.

Lees hier de verantwoording.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s