Interview Vincent Gerdsen

vincent gerdsen

Vincent Gerdsen: “De macrobiotiek heeft mijn leven gered”

Over gezond leven, ziektegenezing en rust van lichaam en geest

Hij was letterlijk ten dode opgeschreven. Nadat bij Vincent Gerdsen is vastgesteld dat hij lijdt aan chronische Hepatitis B, geven specialisten in het ziekenhuis hem in 1994 hoogstens tien tot vijftien jaar te leven. De kans op herstel ligt immers lager dan één procent. Gerdsen komt vervolgens in aanraking met de macrobiotiek. Hij wijst deze levensstijl aan als genezer van zijn ziekte. Als specialist van de macrobiotische eet- en leefwijze zou hij graag zien dat anderen hetzelfde gezonde pad bewandelen.

Ziektegenezing
Zonder enige zekerheid is Gerdsen na de constatering van Hepatitis B zelf op zoek gegaan naar mogelijkheden om zijn leven te verlengen. Vijf jaar lang lette hij op zijn voeding en experimenteerde hij met homeopathische middelen. Helaas zonder succes. Gerdsen komt vervolgens uit bij het Kushi Instituut in Amsterdam, waarna zijn leven langzaamaan beter wordt. “Na zes maanden experimenteren met de macrobiotische eet- en leefwijze merkte ik verbetering. Dit ging weliswaar gestaag, maar het was het enige succes dat ik in die periode boekte”, vertelt Gerdsen zelfverzekerd.

Om zich meer te verdiepen in de macrobiotiek is Gerdsen de studie macrobiotiek gaan volgen. In 2002 sloot hij met succes zijn studie level 1, 2 en 3 aan het Kushi Instituut af. In diezelfde periode wist hij zijn behandelend artsen te verrassen. “Door twee jaar lang heel strikt op mijn voeding te letten, is mijn lichaam in 2002 antistoffen gaan aanmaken tegen mijn ziekte. Mijn lever is in 2012 volledig hersteld en de artsen noemden het een klein wonder. Ze hadden dit resultaat nooit verwacht”, zegt Gerdsen trots.

Macrobiotiek in Het Westen
De ervaring van Gerdsen is dat de macrobiotiek zijn leven heeft gered. In hoeverre dat waar is kan niet worden getoetst. Vanuit de Westerse wetenschap is er namelijk veel kritiek op macrobiotische voeding. Deze zou veel te zout zijn en kunnen zorgen voor hart- en nierfalen. Eveneens zou het toepassen van de levenswijze kunnen leiden tot een tekort aan voedingsstoffen die je binnenkrijgt, omdat de Macrobiotiek het eten van niet-plantaardige producten afkeurt. Dit betekent dat er geen dierlijke eiwitten, zuivel en vrijwel geen dierlijke producten genuttigd worden. De enige uitzondering is vis. Deze wordt eenmaal per week geconsumeerd. Tabak, alcohol en andere drugs zijn uit den boze.

In de jaren ’70 en ’80 van de twintigste eeuw was de macrobiotiek in het Westen populair, maar het heeft aan populariteit ingeboet. De farmaceutische industrie alsook de Westerse wetenschap erkennen de levenswijze, al erkennen zij niet dat het ziekten kan genezen. Een positieve bijdrage hieraan is ook nooit bewezen op de verhalen van ervaringsdeskundigen na. Volgens Gerdsen is die wantrouwigheid wel te verklaren. Volgens hem is er vanuit de macrobiotiek de fout gemaakt dat er geroepen werd dat de levenswijze ‘de genezer was van kanker’. Dat is het volgens hem sowieso niet waar: ‘Het kost veel tijd en energie om kanker te behandelen. Naar de dokter gaan en bestralingen krijgen zijn onmisbaar. Ze geven mensen vaak de tijd die nodig is om langer te leven. Met behulp van de macrobiotiek bestaat de kans dat kanker genezen wordt, maar het is absoluut niet zo dat het per definitie kanker verslaat.’

Aanpassing van levensstijl
Het belangrijkste speerpunt in de macrobiotiek is de verandering van je levenswijze. Volgens Gerdsen moeten we veel producten die we dagelijks nuttigen, zoals kaas, frisdrank, alcohol en vlees links laten liggen. In plaats daarvan bestaat de voeding op een hele week voor ongeveer de helft uit graanproducten. Een kwart van de voeding wordt gehaald uit diverse groenten. Er worden ook dagelijks soepen gegeten op basis van Japanse sojaproducten, zoals tamari, shoyu en miso. De levensstijl draait met name op uit Japan afkomstige producten, mede doordat de levenswijze is geïntroduceerd door de Japanner Georges Ohsawa. Hij heeft volgens eigen zeggen zijn tubercolose overwonnen door de principes van Yin en Yang te ontdekken en die toe te passen op zijn levensstijl.

Gerdsen noemt Yin en Yang onmisbaar voor de macrobiotiek. Het mijden van uitersten brengt volgens hem meer rust van lichaam en geest en dat bevordert de gezondheid. “Als je Yang eet, dan moet je ook Yin eten. Dat houd je in balans. Je wordt dan minder snel onrustig en raakt niet in de stress. In de macrobiotiek wordt aangewezen welke producten Yin en Yang zijn, veel afwisseling daarbinnen is nodig”, aldus Gerdsen. Voeding is daarbij een speerpunt, maar blijft een onderdeel van de macrobiotiek. Beweging, plezier hebben in wat je doet en goed slapen zijn even belangrijk.

Dat is ook met menig dieet zo. Met alleen gezonde voeding kom je er niet. “Macrobiotiek is alleen geen dieet, het wordt bestempeld als levenswijze en kent enorme verschillen met diëten”, meent Gerdsen. “Populaire diëten dragen niet bij aan een gezondere levensstijl. Dieetboeken liggen dicht tegen de wil van mensen aan en vragen weinig veranderingsbereidheid van de lezer. Tien procent van de diëten doet het wellicht anders, maar het gros zegt dat je kunt afvallen of gezonder kunt leven door van alles een beetje te pakken. Dat is niet waar”, zo zegt hij. “Anders gaan leven werkt wel, maar dat is wat anders dan diëten”.

Verandering brengt plezier
Het toepassen van de macrobiotiek is volgens Gerdsen niet gemakkelijk. Er is volgens hem veel wil en overtuigingskracht voor nodig om je levensstijl om te gooien. “Mensen gaan eerder vreemd dan dat ze hun koffie laten staan”, zo meent hij. Als we die levensstijl kunnen aanpassen, beleven we volgens hem wel het plezier en genot op langere termijn. “Door onze leefgewoonten zit ons lichaam vol met giftige stoffen die we hebben gekregen door het nuttigen van Westerse producten. Die moeten we eerst afvoeren voor we optimaal van de macrobiotiek kunnen genieten”, zegt Gerdsen. Hij ziet het als een appel die je moet blijven schillen om bij de kern te komen. Vervolgens kun je van daaruit gezonder gaan leven en gemakkelijker producten laten staan als alcohol, tabak en dikmakende suikers. “Het houd je lichaam fit en verwijdert het verlangen naar ongezonde producten”, aldus Gerdsen.

Dat neemt niet weg dat er nooit meer ‘verboden producten’ genuttigd mogen worden. Plezier en goed in je vel zitten zijn belangrijke waarden voor de macrobiotiek waardoor je zo nu en dan van je voedingspatroon mag afwijken. Gerdsen benadrukt dat als je ene keer met vriendinnen uit eten gaat, je best dat glaasje wijn mag nuttigen. Het moet alleen meer uitzondering zijn dan regel, anders heeft de macrobiotische levenswijze volgens hem geen zin. Hetzelfde geldt volgens hem voor kinderen op kinderfeestjes. Je hoeft ze niet alles te ontzeggen, maar als je ze elke keer laat gaan is het effect van de levenswijze weg. “Je moet het sociale aspect niet verwaarlozen als je macrobiotisch eet en leeft. Je lichaam en geest worden daarvan onrustig en dat zorgt ervoor dat Yin en Yang niet goed op elkaar afgestemd zijn. Het is dus een beetje geven en nemen”, aldus Gerdsen.

Nederland kennis laten maken
Om zijn kennis in de praktijk te brengen, bracht Gerdsen in 2013 zijn debuutboekje ‘Ideaal gezond’ en de poster ‘Het Ideale Eetpatroon voor Gezondheid’ uit. Hierin geeft hij uitleg over de macrobiotische eet- en leefstijl, met als doel Nederland kennis te laten maken met wat Gerdsen noemt ‘de beste eet- en leefwijze voor gezondheid’. Onze huidige levensstijl laat namelijk te wensen over. “We eten in het Westen veel te ongezond, met als resultaat dat we kwetsbaarder zijn voor Westerse ziekten als kanker, reuma en diabetes. De macrobiotiek helpt zowel medicinaal als preventief en is dus een goed middel om deze ziekten tegen te gaan.” Hoewel niet wetenschappelijk onderbouwd, klinkt het voorkomen van diabetes door geen suikers te nuttigen zeer aannemelijk. Suikers zijn dikmakers en diabetes komt vooral voor bij mensen met overgewicht.

Gerdsen benadrukt nogmaals dat een ziekte niet per definitie verholpen wordt door macrobiotisch te leven. Het vergroot volgens hem alleen wel de kans op succes, zo meent hij uit eigen ervaring. “Als je ziek wordt ga je natuurlijk eerst naar dokter en je laat je behandelen tot de brand geblust is. Macrobiotisch gaan leven kun je daarnaast gaan doen en dat moet je strikt volhouden. Voor chronische ziekten is de macrobiotiek een optimale keuze om de ziekte te genezen.” Bij acute ziekten is dit niet vanzelfsprekend. “Als je acute kanker hebt, dan is dit proces al zover dat het niet zomaar te genezen is.”, zegt Gerdsen. De meeste mensen die de macrobiotische levenswijze hanteren zijn volgens hem personen die kampen met een ziekte en geen uitweg vinden in de Westerse geneeskunde.

Neem kooklessen voor meer plezier
Om zomaar je hele eet- en leefwijze om te gooien, is niet voor iedereen gemakkelijk. Want waar moet je beginnen? Hoe moet je het aanpakken? De oplossing is voor Gerdsen is heel simpel. “Kushi heeft veertig hele goede boeken geschreven over de macrobiotiek. Ik zou adviseren om je daarin te verdiepen, dan ben je een hele stap verder. Ook zou ik kooklessen adviseren. Je kunt namelijk heerlijk koken met macrobiotische producten, maar het is handig als je weet waar je moet beginnen”. Daarnaast bieden kooklessen inzichten in hoe je aan de juiste voedingsstoffen kunt komen, waardoor de angst voor tekorten weggenomen kan worden. Zo kun je eiwitten binnenkrijgen door kwark te eten, je ijzergehalte op pijl houden door spinazie te koken en tekorten aan B12 aanvullen door bijvoorbeeld schaaldieren en vis te eten. Die producten worden door de macrobiotiek ruim ondersteund.

Een van de aspecten waar iedere beoefenaar rekening mee moet houden, is de wisseling van seizoenen. De macrobiotiek maakt sterk gebruik van seizoensproducten. “Zomerproducten eet je in de zomer, winterproducten in de winter”, meent Gerdsen. “ Dat helpt je lichaam in balans te houden. Dit is een voorbeeld dat je steeds vaker terugziet in onze Westerse leefgewoonten. Verschillende supermarkten promoten seizoensconsumptie steeds meer en dat is op zichzelf zeer positief.” Als laatste advies zegt Gerdsen een macrobiotisch specialist te vragen naar de mogelijkheden. Samen met die persoon kun je een goed stappenplan maken en toepassen.

Kader

Naam: Vincent Gerdsen
Leeftijd: 51
Werkzaam bij: The Macrobiotic Way
Studies: Toegepaste Huishoudwetenschappen (THW) Wageningen (1992)
Level 1, 2, 3 Kushi Instituut
Publicaties: Ideaal Gezond (2013), Het Ideale Eetpatroon voor Gezondheid (2013)
Website: www.themacrobioticway.nl

Streamer 1: “Mijn lever is volledig hersteld en de artsen noemden het een klein wonder”
Streamer 2: “Men gaat eerder vreemd dan dat ze hun koffie laten staan”

Persoonskader
Vincent Gerdsen is als macrobiotisch specialist werkzaam bij The Macrobiotic Way. Hij is van zijn ziekte Hepatitis B afgekomen sinds hij de macrobiotische eet- en leefwijze heeft opgepakt. Dit leidde tot de ontwikkeling van zijn boek ‘Ideaal Gezond’ en de ontwikkeling van de bijbehorende poster ‘Het Ideale Eetpatroon voor Gezondheid.’ Hij heeft daarnaast de studie Toegepaste Huishoudwetenschappen afgerond en is vervolgens op Level 1,2, 3 niveau afgestudeerd aan het Kushi Instituut in Amsterdam.

De macrobiotische voedingswijzer laat zien wat dagelijks en wekelijks gegeten mag worden. Verboden producten kunnen maandelijks een keer genuttigd worden.

De macrobiotische voedingswijzer laat zien wat dagelijks en wekelijks gegeten mag worden. Verboden producten kunnen maandelijks een keer genuttigd worden.

Lees hier de verantwoording.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s