Verantwoording: Geprinte tijdschriften hebben het eeuwige leven

Genre:Opinie
Magazine: Villamedia magazine
Doelgroep: Villamedia magazine is een vaktijdschrift voor journalistiek en communicatie. Elke maand bespreekt en bekritiseert deze titel de ontwikkelingen in media en journalistiek. Een elektronische nieuwsbrief verschijnt elke donderdag. Villamedia magazine verschaft actuele informatie, signaleert trends en opinieert. De redactie van Villamedia magazine werkt op basis van een redactiestatuut.

De doelgroep van Villamedia bestaat voornamelijk uit abonnees van de NVJ en mediaprofessionals. Wat betreft de rubrieken staat het blad vol met typische journalistieke genres over het vakgebied. Interview, Opinie, Column, opleiding, Werk, Ondernemen en Journalistiek. Het vakblad heeft een kleine tienduizend oplagen per maand.

Het gekozen onderwerp: Ik heb mij gefocust op een opinieartikel. De reden dat ik mijn opiniestuk wil schrijven voor Villamedia komt omdat het blad zich focust op de professie binnen de journalistiek, de veranderingen in het vakgebied en actuele onderwerpen. Als vooraanstaand journalist wil ik mijzelf ook profileren binnen het vakgebied en kennis delen met anderen. Ik zag in het opiniestuk de ideale gelegenheid om mijn toekomstvisie en huidige stand van zaken over de tijdschriftenbranche te bespreken.

Ik laat met dit verhaal zien dat ik op de hoogte ben van trends en ontwikkelingen die zich in de geschiedenis steeds herhalen. Daarmee kan gedeeltelijk vooruit worden gekeken naar de toekomst van tijdschriften. Mensen hebben een herhalingspatroon in een constant bewegende wereld. Die constante verandering, zoektocht naar vernieuwing en de digitalisering zorgen voor een effect. Vergelijkbare effecten hebben zich ook getoond in de ontwikkeling van telefoons, E-readers en zelfs de mode. Ik wil laten zien dat het in de breedte hetzelfde kan betekenen binnen de tijdschriftenbranche – zeker weten doe je het nooit.

Mijn research voor het schrijven van het artikel bestond vooral uit het uitzoeken van bepaalde trends en het verdiepen in de tijdschriftenbranche. Daarnaast was het een kwestie van mijn eigen visie plaatsen binnen dat beeld dat ik wil schetsen. Deze komt grotendeels voort uit ervaringen uit eigen omgeving. Ik heb meerdere versies geschreven, herschreven en veel informatie geschrapt. Ik had zoveel te vertellen, maar wilde niet overdreven veel woorden gebruiken. Vaak had ik het gevoel dat ik met veel minder woorden meer zou zeggen en dat laat ik met mijn opiniestuk zien aan mezelf.

Ik had het artikel ook over mode of boeken kunnen schrijven, maar daar zat mijn wil en wens niet. Daarnaast waren de onderwerpen niet geschikt voor het blad waar ik mij op focuste. Ik heb goed nagedacht en mogelijke andere onderwerpen laten vallen om een onderwerp concreet te maken dat bij Villamedia gepubliceerd zou kunnen worden. Dat is in mijn ogen gelukt, zij het dat ik vaak mijn keuzes heb overdacht. Het eindresultaat laat zien dat ik het genre opinie beheers, al blijf ik kritisch door te stellen dat er altijd ruimte is voor verbetering. Het onderwerp is actueel omdat de tijdschriftindustrie nog steeds de gevolgen voelt van technologische ontwikkelingen. Het onderwerp blijft daarnaast een lange tijd actueel, doordat het een vrij tijdloos onderwerp is.

Bronnen:

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s