Verantwoording: FIFA 16 Review

Genre: Recensie
Magazine: Power Unlimited
Doelgroep: De combinatie van harde info, recht voor z’n raap commentaar, meningen en humor blijkt vooral bij jongeren tussen de 12 en 20 jaar retepopulair. Niet alleen kijkt hij uit naar de previews en reviews van de nieuwste games (voor alle systemen), de lezers houden ook van de vette roddels die “de Powerspy” maandelijks vergaart, de kijkjes achter de schermen bij de ontwikkelaars en de bizarre belevenissen van de redacteuren tijdens perstrips en op de redactie.

Qua tone of voice sluit Power Unlimited aan bij z’n doelgroep: de redacteuren nemen geen blad voor de mond, straattaal wordt niet geschuwd en de puberale humor druipt van de pagina’s.

De power Unlimited bevat maandelijks tientallen reviews en previews van de nieuwste games. Dit beslaat meteen de grootste rubriek die het blad rijk is. Elke maand wordt er in het maandblad één game uitgelicht. Het blad heeft ook vaste rubrieken, zoals De redactie, Pummunity en een Quiz aan het einde in het blad. Daarnaast wordt er elke maand een belangrijk/ervaren persoon uit de gamesindustrie uitgelicht in Kulum, gaat een redacteur op bezoek bij een fan in de rubriek De abonnee van de maand en wordt er een gratis game uitgelicht.

Het gekozen onderwerp: Ik heb bewust gekozen voor een recensie in de vorm van een review, omdat ik jarenlang actief gewerkt heb bij gameswebsite gamingonly.nl. Hier heb ik veel ervaringen opgedaan en ik wil laten zien dat ik goed weet hoe ik een gamerecensie moet schrijven. Toch is het niet zomaar dat ik een review ben gaan schrijven en het is al helemaal geen toeval dat de review op basis over de game FIFA 16 is gemaakt. Ik ben namelijk ooit uitgenodigd om professioneel te gaan gamen in de eSports-community die de FIFA-serie rijk is. De grootste reden heeft echter betrekking op mijn eigen ervaringen met de gamesindustrie zelf.

Het wil namelijk zo dat ik bij mijn periode als eindredacteur bij Gaming Only er achter ben gekomen dat de verhoudingen tussen ontwikkelaars, uitgevers en journalisten wankel kunnen zijn. Zo heb ik de discussie gehad over mijn review van FIFA 15 met de baas van het bedrijf. Het grootste probleem bij een negatieve beoordeling zou zijn dat de reviewscore zou afwijken van de gemiddelde scores die te vinden zijn op het internet. Als gevolg zou dit kunnen betekenen dat de uitgever ons toekomstige recensiekopieën later doorstuurt dan andere gamessites en –magazines. Dit zou desastreuze gevolgen kunnen hebben, want niet alleen loop je achter met het plaatsen van gamesrecensies, je bezoekers zoeken elders wel naar recensies die al te vinden zijn. Als gamesbedrijf zonder ferme inkomsten,kun je onmogelijk alle games zelf aanschaffen.

Mede door dit voorval heb ik besloten te stoppen als eindredacteur bij Gaming Only. Ik heb FIFA 16 zelf aangeschaft voor zeventig euro en kan mijn eigen ongezouten mening geven over de game. Om mezelf meer uitdaging te bieden, heb ik besloten om de review voor Power Unlimited te schrijven. Niet omdat dit het meest toegankelijke gamesmagazine is, maar omdat de schrijfstijl die ze hanteren buiten mijn straatje valt. Straattaal en woordgebruik voor 12 tot 20-jarigen gebruik ik niet. Niet in mijn artikelen, niet in het dagelijkse leven. Er zit dus zeker een uitdaging in. Ik laat met de recensie zien dat ik wel degelijk voor verschillende doelgroepen kan schrijven, ook binnen één niche..

De recensie van FIFA 16 past onder de rubriek Reviews. Simpelweg omdat het een review van een game is. Ik heb honderd uren aan de game gespendeerd, zowel on- als offline om een zo’n helder mogelijke weergave te geven van wat er speelt in de game. Daarbij heb ik in de recensie niet uitgelegd wat FIFA 16 voor game is, want dat zou overbodig zijn. Lezers van het blad zijn sowieso bekend met de voetbalfranchises FIFA en Pro Evolution Soccer. Uitleggen hoe je knoppen gebruikt, bepaalde acties inzet of een bal in de goal schopt is volkomen zinloos. In plaats daarvan heb ik mij volledig op de spelervaring gefocust. Wat is er nieuw, wat werkt er en wat werkt absoluut niet.

Om het geheel compleet te maken, heb ik streamers toegevoegd en eindig ik met een paar belangrijke aspecten zoals ze die gebruiken bij de Power Unlimited. Mijn naam staat onderin, aangevuld met twee zinnen over de gehele game. Er staat een score bij die gebaseerd is op een score tussen de 0 en 100 en ik plaats een kort persoonlijk stuk van twee zinnen erbij. Het enige dat nog rest is een klein kader met informatie over de uitgever, ontwikkelaar, het aantal spelers dat kan deelnemen aan de game en informatie over wanneer de game uitkomt. Dan sluit het perfect aan bij de stijl van Power Unlimited. Mijn naam noem ik overigens ook in de lead van de review. Dat is een aspect dat ze bij de PU veelvuldig toepassen.

Bronnen:

• Ikzelf – Als reviewer heb ik mijn kennis over voorgaande games gebruikt om een zo’n eerlijk mogelijk oordeel te kunnen vellen vanuit mijn eigen ervaring.
  • De game FIFA 16 voor Xbox One – De game haal ik bij deze aan als bron omdat ik die gespeeld heb en daarover een recensie heb geschreven.