Geprinte tijdschriften hebben het eeuwige leven

Er wordt gesuggereerd dat digitalisering de ondergang betekent van geprinte media. Tijdschriften en kranten worden niet op papier, maar als digitaal product gelezen. We bladeren niet meer, maar swipen ons een baan door de pagina’s op onze smartphones en tablets. Deze verandering betekent echter allesbehalve het einde van papieren media. Het is een tussenfase die printmedia nieuw leven zal inblazen.

De vraag om continue vernieuwing is altijd aanwezig. Het is dus logisch dat traditionele tijdschriften die langzaam anticiperen op deze veranderingen het zwaar hebben. Nu het internet een grote bron van onze informatievoorziening is, zal de tijdschriftenbranche daar op moeten inspelen. Een eenduidig antwoord over hoe dat moet, is er niet. Een ding is wel zeker: wat nu nieuw is moet over een paar jaar weer anders zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling die de gsm heeft doorgemaakt. Binnen twee decennia is dit product ontelbare veranderingen ondergaan. Grotere modellen werden kleiner en naast bellen zijn we tekstberichten gaan sturen. De vraag om vernieuwing bleef doorgaan, waarna we ineens spelletjes op de telefoon konden spelen en hem zelfs als muziekspeler konden gebruiken. Door onze drang om overal online te willen zijn, werd de gsm een smartphone. Offline zijn met je mobieltje is eerder uitzondering dan regel geworden. Waar we eerst moord en brand schreeuwden om kleinere telefoons, willen we nu steeds grotere modellen. Deze ontwikkeling is zover dat de kleinste tablets en grootste smartphones nog amper van elkaar te onderscheiden zijn. Het is een kwestie van tijd voor we dat beu zijn en de smartphones weer aan grootte moeten inperken.

Dit is nu eenmaal de wedloop van mensen. We willen continue verandering en vernieuwing. Onze vernieuwingswens sluit naadloos aan op de technologische industrie. Zij willen nieuwe, innoverende producten aan de man te brengen. Voor tijdschriften en kranten betekent dit momenteel dat ze in een tussenfase zijn beland. Voorheen sloten consumenten een abonnement af bij hun favoriete medium. Tegenwoordig willen ze zoveel mogelijk invloeden van verschillende media genieten en is loyaliteit minder vanzelfsprekend.

Vicieuze cirkel
Uit de vraag om vernieuwing is Blendle voortgekomen. Dit project dat door Alexander Klöpping en Marten Blankestijn is opgericht, is succesvol in de verkoop van losse artikelen op het internet. Binnen een dag had het platform al 20.000 lezers. In Blendle kom je op basis van je interesses uit bij de artikelen die daar direct op aansluiten. Het medium heeft niet voor niets meer dan 100.000 actieve gebruikers geworven. Ik ben er echter van overtuigd dat Blendle zich over een paar jaar bevindt waar geprinte media nu staan. Namelijk in een tussenfase waar de vraag om vernieuwing groot is. Gebruiken we nu voornamelijk computers, smartphones en tablets, op een gegeven moment willen we weer iets tastbaars vasthouden. Bijvoorbeeld een papieren tijdschrift of krant. Vergelijk het voor het gemak maar eens met de mode-industrie. Kleding van nu is over een paar maanden uit. Maar hoe vaak is het wel niet voorgekomen dat de kleding van weleer opnieuw een modetrend wordt? Juist, op een gegeven moment verlangen we weer naar wat we vroeger hadden.

De vraag bij papieren media is echter wel hoe ze de tussenfase gebruiken om te innoveren. Door teruglopende oplagen is het nu bijvoorbeeld goedkoper om online te publiceren. Je bespaart daarmee op inkt, papier en drukkosten. Daarnaast is het voor adverteerders vaak gemakkelijker om via internet reclame te maken, doordat bedrijven door middel van cookies relatief gemakkelijk gegevens van bezoekers kunnen registreren. Hierdoor kun je gerichter adverteren, vergelijkbaar met het adverteren bij special interest-tijdschriften. Zij focussen zich voornamelijk op een afbakening van een onderwerp, waardoor adverteerders ook gericht reclame kunnen maken.

Toekomst is schimmig
De vorm van geprinte media 2.0 is lastig om te bepalen. Zonder enige twijfel ga ik ervan uit dat het papieren medium echter aan populariteit zal winnen de komende jaren. Ik zie het al bij mensen die enkele jaren geleden zo trots waren op hun nieuwe E-reader. Zij gebruiken deze nu alleen nog als ze op vakantie gaan, omdat het ruimte bespaart bij het inpakken. Als ze thuis zijn lezen ze gewoon papieren boeken. De kaft, het papier en de rust van het lezen zonder scherm zien zij als voordelen. Ik kan mij daar goed in vinden. Ik ben al blij als ik van mijn laptop kan weglopen om in alle rust in de tuin met een drankje mijn tijdschrift te lezen. Het gevoel van papier in je handen, de geur van versgedrukte bladen en het feit dat ze gewoon in fel zonlicht te lezen zijn, is simpelweg een genot dat digitale artikelen niet bieden.

Als toekomstig tijdschriftjournalist zie ik uit naar de periode dat tijdschriften opnieuw leven wordt ingeblazen. Ik beeld mij graag in met welke aspecten ik over een paar jaar te maken krijg. Werken we nog steeds met foto’s of kunnen we tegen die tijd ook bewegende beelden in tijdschriften tonen? Lopen we nog naar de kiosk voor nieuwe uitgaven of printen we ze uit via onze 3D-printers? Wat de toekomst ook gaat brengen, tijdschriften zijn erbij en weer even populair als dat ze waren voor de digitalisering. Hopelijk ruiken ze tegen die tijd ook nog zo lekker.

Lees hier de verantwoording.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s