FIFA 16 review

Elk jaar als net het nieuwe voetbalseizoen is begonnen, brengt EA Sports haar nieuwste voetbalgame FIFA uit. De ontwikkelaar belooft met iedere versie een realistische voetbalervaring te creëren, maar faalde daar met FIFA 15 enorm mee. André kan een slecht voetbalseizoen wel hebben, maar wordt niet vrolijk van opnieuw een degradatieplaats.

EA Sports heeft geleerd van haar fouten bij in FIFA 15. De keepers in FIFA 16 zijn niet meer zo dramatisch dat ze elke bal doorlaten. Snelle spelers rennen niet meer zomaar iedereen voorbij en kunnen door sterke spelers gemakkelijker van de bal gezet worden. Belangrijker is dat niet elke pisbal in het doel belandt. Bizarre uitslagen als 8-7 en 9-1 komen minder voor. De eerste uren die ik in de game steek voelen als een enorme opluchting. FIFA 16 lijkt een veel betere game dan zijn voorganger.

Helaas is niets minder waar. De jongste telg uit de FIFA-franchise kampt met de nodige kinderziekten, ook al zijn de symptomen van FIFA 15 bestreden. Je speelt als het ware een andere game die net zo simpel in elkaar steekt. Het is nu niet de snelheid die de game onrealistisch maakt, het zijn de dribbels van spelers. Het slaat nergens op dat snelle voetballers die goed kunnen dribbelen in een hoek van 120 graden de bal vooruit spelen en er meteen op volle snelheid achteraan gaan. Zeker niet als je als verdedigende partij hier weinig tegen kunt beginnen. De verdediger moet namelijk eerst op snelheid komen, zelfs als je een kortere draaihoek hebt dan de aanvaller. Dit maakt de game zo frustrerend dat je ervoor moet oppassen dat je controllers niet kapot gaan door een woedeaanval.

Kwaliteiten betere spelers overdreven
Het onrealistische dribbelen komt door overpowerde kwaliteiten van spelers. Aan spelers met snelheid heb je nu minder dan in FIFA 15. Als de dribbelsnelheid daarnaast ook hoog is, dan is je speler een ontembare kanonskogel die zonder moeite door elke verdediging knalt. Waar je al helemaal niets aan hebt zijn de ongeschoolde scheidsrechters die voor elke scheet fluiten. Simpel iemand van de bal zetten in je eigen zestienmetergebied is niet zonder risico’s. In negen van de tien gevallen krijg je een penalty tegen. Niet omdat je jouw tegenstander neerhaalt, maar omdat deze in zijn overdreven dribbelsnelheid tegen jou aanrent of omvalt bij een lichte aanraking. Het enige realistische dat uit dit veelvoorkomende fenomeen te halen valt, is dat omgekochte scheidsrechters dit in het echte leven ook kunnen doen.

Een flinke verbetering in FIFA 16 is dat keepers kunnen keepen. Ja, dat lees je goed. Ze doen waar ze voor betaald worden. Je doelverdediger laat zich niet zomaar voorbij rennen en stopt veel meer ballen dan voorheen… of niet? De keepers kennen namelijk een zwakte die ik voor het eerst heb ervaren in Pro Evolution Soccer 2013, de concurrerende voetbalfranchise ontwikkeld door Konami. In die game keepen keepers barslecht als er kwalitatief betere spelers op het doel schieten. Dat in FIFA 16 precies hetzelfde. Schiet je met bijvoorbeeld Luuk de Jong van PSV met exact dezelfde snelheid en curve in de verre hoek als Christiano Ronaldo, dan pakt de keeper zonder moeite de bal van De Jong. Bij het Schot van Ronaldo duikt de keeper later, valt hij om of kan hij net niet bij de bal. Hiermee wordt duidelijk dat de kwaliteit van je spelers niet alleen door de voetballer bepaald wordt, maar ook door de kwaliteiten van de voetballers waar je tegen speelt.

Er zijn toffe toevoegingen
Vooruit, even wat positiefs om die vieze smaak weg te poetsen. Het is jammer dat de basis van de game niet goed is, want door de toevoeging van nieuwe functies heeft de game er een aantal toffe features bij. Allereerst is er de introductie van het vrouwenvoetbal. Dit is beperkt tot de keuze van een twaalftal nationale vrouwenelftallen en Nederland zit er niet bij. Toch is het fijn dat deze topvrouwen deel mogen nemen in een FIFA-game. Met de toenemende populariteit van voetbal onder vrouwen kon deze functie niet uitblijven en het is een eerste opstap voor vrouwenvoetbal in voetbalgames.

Ook kent de meest populaire modus van de game een nieuwe toevoeging. In de spelmodus FIFA Ultimate Team (FUT) is Draft een speelmodus waarin je grote beloningen in de vorm van spelerspakketten kunt verdienen, afhankelijk van hoeveel wedstrijden je achter elkaar wint. Het leuke aan deze functie is dat je niet met je zelfgemaakte elftal speelt, maar dat je een team kunt samenstellen voor de maximaal vier wedstrijden die je ermee speelt. Je hebt daarbij de keuze uit veel topspelers en dat maakt het extra tof. Die spelers zijn in FUT namelijk moeilijk te verkrijgen.

Een pass in het duister
FIFA 16 kent ook een nieuw passing-systeem. Met de korte pass geef je zachtere ballen dan voorheen, maar als je een harde pass wilt geven kun je een extra knop indrukken. Dit werkt op zichzelf prima, ware het niet dat de game en de servers traag kunnen reageren. Hierdoor komt het vaak voor dat je op passen hebt gedrukt en dat de speler de bal pas veel later aanspeelt. Tijdens online-wedstrijden resulteert dit vaak in slechte passes, ballen die de verkeerde kant opgaan en veel, heel veel onderscheppingen van tegenstanders. Het is niet zeldzaam dat het net lijkt of je naar een wedstrijd van zes- tot achtjarigen zit te kijken. Het lijkt totaal niet op topvoetbal.

Net nu FIFA 15 de kroon een jaar heeft mogen ophouden omdat de game ontzettend slecht was, mag ze deze nu doorgeven aan FIFA 16. EA Sports speelt voor het tweede jaar op rij nacompetitie en moet vrezen voor degradatie. Misschien gaat Pro Evolution Soccer er dit jaar met de bokaal vandoor. EA Sports heeft het aan zichzelf te wijten. Dribbelaars zijn buitengewoon goed, keepers falen oog in oog met doelpogingen van topspelers en het discutabele passingsysteem zorgt voor enorme frustraties. Als voetballiefhebber moet je veel geduld hebben om het positieve uit FIFA 16 te halen. Het is daarom jammer dat het damesvoetbal geïntroduceerd wordt in een game die allesbehalve een goede voetbalervaring neerzet. De zestig tot zeventig euro die je al snel neertelt voor FIFA 16 zou je beter kunnen investeren in een goede voetbal. Het loont meer om je eigen voetbalskills op te krikken, dan dat je vrije tijd investeert in de nieuwste flopgame van EA Sports.

Kadertekst onder aan pagina:
Score 30/100
100 uren gespeeld